donderdag 26 januari 2012

Wat doet Zorgbalans?

630 handtekeningen kreeg burgemeester Franc Weerwind van Velsen kreeg tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering.

Verzameld door Velsenaren die willen dat wijksteunpunt IJmuiden-Zeewijk openblijft.


Dit wijksteunpunt voor ouderen strijdt al jaren tegen sluiting. Er komen wekelijks 1100 bezoekers tussen de 70 en 90 jaar voor activiteiten, om te eten maar vooral voor onderling contact.

Een heel hechte club, van zeer strijdbare oude IJmuidenaren. Hart op de tong en assertief. Zelfs de koningin is ingeschakeld.


Er zijn 64 vrijwilligers actief. Weerwind is door de vrijwilligers uitgenodigd voor de snertmaaltijd op 15 december in het
wijksteunpunt. Hij kan echter niet komen. Mogelijke komt een wethouder.

Het wijksteunpunt moet mogelijk dicht vanwege een bezuiniging. Er loopt nog een onderzoek.
Maar het idee dat op tafel ligt is: de oudjes kunnen wel naar buurthuis De Dwarsligger. Een eigen honk is niet nodig.

De gemeente stopt in 2013 de subsidie aan Zorgbalans, de exploitant van wijksteunpunt Zeewijk en andere Velsense wijksteunpunten.

Zorgbalans: dat is een organisatie die niet naar buiten treedt. Die als ze gevraagd wordt duidelijk te reageren op een heikele kwestie, zich hult in mistige wolken.


En wat zien we dan ineens? Zorgbalans komt met een eigen persbericht naar buiten over de wijksteunpunten. Wollig als altijd. De IJmuider Courant maakte er dit bericht van.

Maar wie het persbericht goed leest, vindt twee opmerkelijke zinnen. Lees hun hele persbericht hier.


Zin 1: 'Zorgbalans benut juridische mogelijkheden om de subsidieovereenkomst aan te passen'
Oh? Dreigen we met de rechter? Gaan we naar de rechter?

Mijn collega Friso Bos vroeg het aan Zorgbalans. Volgens Zorgbalans betekent het simpelweg dat ze bezwaar aantekenen. Dat is niet meer en minder dan een formele procedure die moet worden doorlopen. We zullen zien.


Zin 2: 'We zullen ons als goede werkgever opstellen maar ons ook in bedrijfseconomische zin zakelijk moeten opstellen. Voor een zorgondernemer telt iedere euro.'
Oh jee. Dreigen er ontslagen onder Zorgbalanspersoneel in de wijksteunpunten? We zullen zien.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zie de oudjes (vaak slecht ter been) echt niet eventjes naar de Dwarsligger lopen en helemaal niet als het slecht weer is. Helemaal als er sneeuw ligt of geijzeld heeft.

Anoniem zei

Aan de andere kant... In de Zeewijkpassage kom je ze dan wel weer veel tegen.

Ome nico zei

Oud worden of zijn is tegenwoordig een misdaad tegen de regering,het kost te veel en oud worden leverd niks op dus weg ermee, en ook de honden mogen niet meer in huis van de moslims,We gaan lekker in Holland he in 2012, oud is niet goed,te duur en honden zijn onrein?
Ik zal maar niet schrijven wat ik vind van Moslim,s. Maar ja een hond kan niet reageren en een Moslim wel dat is het verschil, en onze oudjes waar ik straks ook bij hoor ach een pilletje misschien op de 65e jaar? het is toch triest dat de ziekenhuizen je beter proberen te maken ,de medische wetenschap steeds beter begint te worden en wij als oude lullen daar dan weer geen gebruik van mogen maken omdat we te duur worden ,ja.ja Ik zou maar eens gaan bezuinigen in de gevangenissen van Nederland met al die dieten voor de gekleurde landgenoten, ja thuis kan je niet kiezen en eet je wat de pot schaft en in de lik krijg je speciaal voer? ach oudjes zijn dus minder dan een crimineel? ja wij worden het afval putje van de samenleving, opruimen dus die oudjes ik doe s,avonds niet meer open en eet geen tafeltje dekje meer je weet maar nooit waar je dan ziek van wordt,Van het eten of van de regering die ons gewoon van de straat bezuinigd , oud en wijs was een spreekwoord maar nu is het arm en grijs,
en wat die "honden" betreft gewoon allemaal wegsturen zijn we daar ook van af.de grootste bezuiniging alle tijden.
oudjes weg en hondenhaters erachteraan,
ja dromen zijn echt bedrog!en ik hoop toch echt een beetje ouder te mogen worden van onze regenten in een gezonde en gezellige omgeving met een gewoon zelf verdient en opgebracht pensioentje
zonder me eten te laten voorproeven alvorens ik een hap door me strot krijg,want nu heb ik een brok in de keel van al deze gebeurtenissen met de oudjes van Nederland,verguist en weg gezuinigd ,omdat er zoveel strijkstok politiek is gevoerd de laatste jaren en door miskleunen onze bijeen gebrachte centjes voor de pensioenen op gedroogd zijn en wij het gelag van deze blunders op ons bordje krijgen of liever gezegd boven ons bordje, want ons bordje zal leeg blijven als dit zo doorgaat van de welvaartstaat naar de straat ach oudjes zijn uit! zal ik maar zeggen.te duur en onbelangrijk voor de omzet van de belastingdiensten ze brengen te weinig op, het is maar dat we het weten, en "honds" brutaal ook nog je moet maar durven over Honden gesproken dan.Ik teken voor 100 jaar al is het maar om dat zootje in Den-Haag te pesten. Ik zal ze krijgen die regelneven, 100 word ik om ze te pesten dan.en ja ik neem ook een Hond in huis al is dat ook maar om te pesten.bah oud en niet wijs zal ik maar zeggen.Maar wel grijs dan!

Fokke Zaagsma zei

Zorgbalans heeft mij gemaild naar aanleiding van de blog. Ze melden het volgende:

,,In november 2011 hebben wij bezwaar aangetekend tegen de beëindiging van de gemeentelijke subsidie voor welzijnswerk voor ouderen in Velsen per 1 januari 2013.

De hoorzitting voor het bezwaarschrift is in wederzijds overleg tussen Zorgbalans en de gemeente Velsen gepland in maart 2012. In afwachting daarop hebben wij vorige week twee juridische stappen ondernomen.

1. Verzoek ingediend bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem om de subsidiebeschikking voor 2012 te schorsen.

2. Verzoek aan de gemeente Velsen om een voorlopige voorziening te treffen voor de subsidie voor 2012.

Beide juridische stappen hebben als doel in de besteding van de subsidie voor 2012 ruimte te krijgen voor de afbouw en overdracht van de welzijnsactiviteiten voor ouderen in Velsen.

De gemeente Velsen hebben wij vooraf van de juridische stappen op de hoogte gesteld.

Zoals je hebt gemerkt, heeft wethouder Te Beest er alle begrip voor dat wij naast het overleg met de gemeente ook de juridische weg bewandelen.

Ik hoop je hiermee voldoende aanvullend te hebben geïnformeerd.''

Ome nico zei

Oud is uit Fokke dat moet je toch weten? We kosten te veel ,Zeuren te veel,leven te veel of veel te lang en dat is dan weer te duur! en wat die subsidie,s betreft en dat Ge-Ren naar een Rechtbank allemaal theater, Oud is uit en Oudjes mogen het niet leuk hebben, ze krijgen toch al een Rolator? nu dan waar zeiken we dan over? Zorgbalans ? met een dik salaris per maand? nee Fokke je zult niet naar een rechtbank moeten maar naar een "slachtbank" dus Naar Den_Haag Maar ja hoe kom je daar he, met wandelstok of rolator "sterven" kunnen we of ja dat mogen we dan nog wel eigenlijk. En je AOW,tje inleveren bij het bejaardenhuis en met een beetje zakgeld je tevreden stellen,op tijd naar je nest getrapt , ja,ja fijn he dat oud worden,in een Zorgbalans omgeving, ik hoop mijn oudedag leuker te besteden.en En ik schiet al lekker op hoor ! Dus Fokke mag ik commentaar geven op mijn oudedag en toekomst als die dan nog bestaat? over 2 jaar. hoop ik! Zorgbalands moet maar eens de Balans opmaken oprecht en eerlijk,je zal er maar afhankelijk van zijn ,en ik zie geen oudjes aan de computer zitten te klagen nee daarom horen we ook zo weinig van deze generatie.ga eens als Journalist langs en vraag eens naar hun levensverwachting op z.n IJmuidens dan wel te verstaan ik denk dat je rode oortjes krijgt van wat je te horen krijgt,oprechte en gemeende antwoorden.
Al dat betuttel en gedoe met oud worden of oud zijn,ze denken echt dat wij alleen maar seniel zijn of zo?en geen mening hebben of uberhoupt mogen hebben.Oud "jezus" Fokke wat een narigheid komt er dan op je af,
en ik wil zograag nog een poosje genieten van me leven in het algemeen, me borreltje me vriendinnetjes me autotje en een paar geneugten des levens tot me adem er mee stopt. is dat dan te veel gevraagd of niet gegunt ofzo? Oud is echt geen nieuwe verschijning hoor het bestaat al jaren en jaren,alleen word er teveel gerotzooid met bepaalde voorzieningen en ja Griekenland,Afrika en de Ontwikkelingen met onze hulp zoals moderne wapens, stelende regeerders van die apenlanden en ja stuur maar veel geld om gewetens te sussen en in Holland gaan we er langzaam aan onderdoor beetje bij beetje, worden de levensverwachtingen van de ouderen aangepakt of liever gezegd afgepakt,
Daar zit je dan in je bejaardenhuis met een kopje thee te leuten en te wachten op de volgende dag oje een beetje kaarten,of ook zo leuk "Bingo" en dan die geweldige maaltijden waar ik nu al naar verlang bejaardenvoer, Oud zijn moet toch geen straf zijn Fokke maar een levensvreugde of zie ik het misschien verkeerd? Rechtzaken om subsiedie waar gaat het over,ik vind het dus een sterfhuis construktie,en sterven mag van mij echt nog even wachten. Geen tijd voor op dit moment!
gegroet Fokke,