dinsdag 5 januari 2010

Bomen weg

Nog even bomen. Ik schreef dat er in december kapvergunningen zijn afgegeven voor maar liefst 515 Velsense bomen. Het is weliswaar snoeiseizoen, maar 515 is wel heel erg veel.

Bovendien blijkt dat aantal niet te kloppen. Het zijn er nog meer. Ik had geen rekening gehouden met de kapvergunningen van 31 december.

En zo komt het eindtotaal voor december op 542. Ter vergelijking: in november, ook snoeiseizoen, werden kapvergunningen verleend voor 88 bomen.

En een kapvergunning geldt niet voor kleine bomen. Dat blijkt nog maar eens na een telefoontje van de gemeente vandaag. Ik had een foutje gemaakt in het verhaal. Er staat dat bomen gekapt worden met een diameter van meer dan vijftien centimeter en langer dan 1,30 meter. Dat moet zijn: met een diameter van vijftien centimeter of meer, gemeten op een hoogte van 1,30 meter.

De gemeente kapt de bomen in vrijwel alle gevallen vanwege iets dat dunning heet. Lees er hier en hier over.

Dunning betekent bomen kapen om een andere boom meer ruimte te geven om te groeien.

Een beetje bladeren op internet leert dat het een onomstreden methode is. Al is er natuurlijk ook wat kritiek te vinden.

Maar ik blijf 542 bomen veel vinden. En ik niet alleen: veel Velsenaren maken zich druk om bomen. Kap ervan levert altijd weerstand op.

Is dunning echt nodig? Ik denk: kap je al die bomen rondom een boom, wordt over een paar jaar die ene overgebleven boom ziek. Of moet die ene overgebleven boom wijken voor een bouwplan. Zit je opeens zonder bomen. Toch jammer.


PS1: Domeinruzie in Velsen.
PS2: Varen over het Noordzeekanaal in de jaren vijftig.

Geen opmerkingen: